یکی از فضلاء از علامه طباطبایی (قدس الله نفسه الزکیه ) سؤال کرد: چه کنم در نماز حضور قلب داشته باشم؟
مرحوم علامه در پاسخ فرمودند: کم حرف بزن.
پس اگر انسان بخواهد حواسش تمرکز یابد و دلش تنها متوجه خدا و محبوبش باشد، باید کم حرف بزند، وقتی زیاد حرف میزند توجهاش به این سو و آن سو جلب میگردد و پراکنده خاطر گشته، نمیتواند توجهاش را متمرکز سازد . پس دوستان خدا ملازمان سکوت اند چرا که دلشان پیوسته متوجه اوست و اگر بخواهند حرف بزنند توجه شان پراکنده میگردد.2
در سایت بلاغ دات نت هم به چند نکته اساسی در مورد فواید سکوت اشاره شده است که ذیلا درج می شود : توضیح اینکه صمت به معنای سکوت می باشد و احتمالا همین امر باعث شده در جستجوی کلمات سکوت و حکمت رکورد خوبی نداشته باشد و یک تقریبا از خدا بی خبر هتاک ( م . اک ) رکورد اول را به خود اختصاص دهد
1- صمت، موجب نجات سالک از مهالک و خطرات است .
رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «من صمت نجا» (جامع السعادات، ج 2، ص 239) یعنى «هر کس صمت اختیار کند، نجات مىیابد». 2- صمت در حد خود راه نفوذ شیطان به قلب را مىبندد یکی از فضلاء از علامه طباطبایی (قدس الله نفسه الزکیه ) سؤال کرد: چه کنم در نماز حضور قلب داشته باشم؟ مرحوم علامه در پاسخ فرمودند: کم حرف بزن. پس اگر انسان بخواهد حواسش تمرکز یابد و دلش تنها متوجه خدا و محبوبش باشد، باید کم حرف بزند، وقتی زیاد حرف میزند توجهاش به این سو و آن سو جلب میگردد و پراکنده خاطر گشته، نمیتواند توجهاش را متمرکز سازد . پس دوستان خدا ملازمان سکوت اند چرا که دلشان پیوسته متوجه اوست و اگر بخواهند حرف بزنند توجه شان پراکنده میگردد.2 در سایت بلاغ دات نت هم به چند نکته اساسی در مورد فواید سکوت اشاره شده است که ذیلا درج می شود : توضیح اینکه صمت به معنای سکوت می باشد و احتمالا همین امر باعث شده در جستجوی کلمات سکوت و حکمت رکورد خوبی نداشته باشد و یک تقریبا از خدا بی خبر هتاک ( م . اک ) رکورد اول را به خود اختصاص دهد
1- صمت، موجب نجات سالک از مهالک و خطرات است .
رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «من صمت نجا» (جامع السعادات، ج 2، ص 239) یعنى «هر کس صمت اختیار کند، نجات مىیابد». 2- صمت در حد خود راه نفوذ شیطان به قلب را مىبندد ، و غلبه سالک بر شیطان، و کنار زدن خواطر شیطانى را آسانتر مىسازد. و این براى سالک یک موفقیت بزرگ است. رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «اخزن لسانک الامن خیر، فانک بذلک تغلب الشیطان»(جامع السعادات، ج 2، ص 339) یعنى «زبانت را نگهدار، مگر از کلام خیر، زیرا تو با این عمل بر شیطان غلبه مىکنى». 3- سالک صادق، و کسى که قدم در طریق طلب گذاشته و به ذکر و فکر روى آورده است، در حال صمت، در سیر عبودى مىباشد و خود صمت، عبادت است. او در این حال، تحت تربیت حضرت ربوبیت قرار مىگیرد، و این، سرى دارد که از اهل آن پوشیده نیست. رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «الا اخبرکم بأیسر العبادة و أهونها على البدن، الصمت و حسن الخلق»(جامع السعادات، ج 2، ص 339) یعنى «آیا به شما خبر دهم آسانترین عبادت، و سبکترین آن نسبت به بدن را؟ این عبادت، همان صمت است و حسن خلق». 4- صمت، وسیله جذب رحمت حق مىشود، و موجب این است که خداى متعال نقایص و معایب وجودى سالک راستر بفرماید، تا آنها مانع سلوک سالک نگردد و سد راه او نباشد. و این نیز موفقیت بزرگى است براى سالک در سفر پر فراز و نشیب و پر مخاطرهاى که وى در پیش گرفته است. رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «من کف لسانه سترالله عورته» (جامع السعادات، ج 2، ص 339) یعنى «هر کس زبان خود نگه دارد، خداى متعال عیوب او را مىپوشاند». 5- سالک در حال صمت، بلحاظ اینکه سخن نمىگوید و تحت تلقین مبادى نفسانى و شیطانى، و به تعبیرى، تحت تلقین نفس و شیطان نیست و خود را از تحت تلقین این دو کنار کشیده است، و از طرفى هم طالب حق است و با ذکر و فکر بسوى او اقبال مىکند